Zoeken in onze artikelen

Wordt geladen...

maandag 24 november 2014

Incontinentie, wat een ellende.... of toch niet?


Geschreven door De Slaap Connaisseur, 24 november 2014


Er is weinig dat zo levensbepalend en beperkend is als incontinentie. Je hele dag draait er om. Het bepaald wat je allemaal meesjouwt in je tas. Een grotere tas om alles wat je nodig hebt mee te kunnen nemen. Dat het er in past zonder dat andere mensen er iets van merken, want, tja, incontinentie is niet iets waar je mee te koop loopt. De verborgen schaamte.

Als je weg gaat is de belangrijkst vraag: waar is de wc? Wat als ik niet op tijd ben? Is er een kraan? Is er genoeg ruimte? Want dat gehannes heeft wel de ruimte nodig en het liefst ook een kraan in de buurt. En hoe beantwoord je de vragen, zoals: wat sjouw jij toch allemaal mee? Ga je uit logeren? 

Veel mensen hebben last van urine-incontinentie, geen controle hebben over je blaas en soms ook je darmen en het komt op latere leeftijd meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Een lastig en veelvoorkomend probleem en niets om je voor te schamen. Het is raadzaam om dit te bespreken met je huisarts. In de meeste gevallen is het behandelbaar. En anders kan het met allerlei tips en ondersteuning hanteerbaar worden gemaakt. Dat maakt je leven een stuk prettiger.

Oorzaken van incontinentie
Er zijn diverse oorzaken voor urine- en andere soorten incontinentie. Vrouwen kunnen bij de bevalling last krijgen van zwakke en uitgerekte bekkenbodemspieren. Dit heet ook wel stress-incontinentie. Op oudere leeftijd wordt bij vrouwen de huid van de vagina dun en droogt uit waardoor er minder slijmvlies aanwezig is. De oorzaak hiervan is dat er minder oestrogeen aanwezig is. Ook door verzakking van de blaas is er kans op urine-incontinentie, zeker na de menopauze. Mannen krijgen op oudere leeftijd vaak last van incontinentie door een vergrote prostaat of een operatie aan de prostaat. Een slechte stoelgang, medicijngebruik, overgewicht, infecties aan de urinewegen, ouderdomsziekten, zoals hart- en vaataandoeningen, diabetes, Alzheimer, alsmede multiple sclerose, maar ook aandoeningen aan het zenuwstelsel (neurogene incontinentie); dit kunnen allemaal oorzaken zijn voor incontinentie.










Welke soorten incontinentie zijn er

Stress-of spanningsincontinentie

De meest voorkomende oorzaak van urine-incontinentie is het verzwakken van de blaasbodem en de blaasspieren. Je verliest kleine druppeltjes urine bij het niezen, hoesten of door lachen. Of bij het tillen van zware dingen. Oefeningen voor de bekkenbodemspieren zullen helpen om de blaasspieren te versterken.

Urgentie-of aandrangincontinentie

Meteen naar de wc moeten zodra je thuis komt. Je bent nauwelijks binnen en hebt je jas nog aan of je moet met hoge nood naar de toilet. Dit is een voorbeeld van aandrangincontinentie. Deze vorm van incontinentie heeft te maken met een te grote prikkelbaarheid van de blaas. Teveel en te vaak naar het toilet gaan zorgt ervoor dat de blaas overactief wordt. Blaastraining helpt om de aandrang te verkleinen.

Overloopincontinentie, ook wel druppelincontinentie

Komt vooral bij mannen voor door toedoen van een vergrote prostaat, waardoor de urinebuis wordt afgeknepen. De blaas is niet helemaal leeg na het plassen. Er blijft telkens een beetje urine achter. Op een gegeven moment is de blaas zo vol dat er door de druk op de blaas ongewild urineverlies plaats vindt. Het komt druppelsgewijs door de urinebuis naar buiten. Bij vrouwen is het ook een veelgehoorde klacht. Oorzaak is een verzakte blaasbodem. De sluitspieren van de blaas functioneren niet meer naar behoren. Behandelmethoden zijn: bekkenbodemtherapie, medicijnen of eventueel een operatie.

Functionele incontinentie

Bij functionele incontinentie is er geen controle meer over de blaas. Het komt bijvoorbeeld vaak voor bij dementerende ouderen. Functionele incontinentie heeft geen urologische oorzaak. Het wordt veroorzaakt door o.a cognitieve stoornissen, verminderde mobiliteit en medicijngebruik. De diagnose is niet altijd gemakkelijk te stellen, vooral niet bij dementie. Er zijn diverse behandelmethoden die vooral praktisch en oplossingsgericht zijn, zoals dementerende ouderen met regelmaat op het toilet zetten. Mensen die minder mobiel zijn kunnen zelfredzaam worden als ze hulpmiddelen hebben die het toiletbezoek vergemakkelijken. Ga maar bij jezelf na hoe het zou voelen als je hulp nodig hebt bij het plassen of de grote boodschap. Dat doe je toch liever zelf? Mocht dat onverhoopt niet meer lukken, dan is hulp natuurlijk welkom. Zolang het maar waardig blijft.

Gemengde incontinentie

Mengvorm van spannings- en aandrangincontinentie. Extra lastig als je het dubbel te verduren krijgt. Behandeling door arts en/of specialist is noodzakelijk.

Enuresis nocturna oftewel bedplassen

Bedplassen heeft meerdere oorzaken. Bij kinderen heeft het meestal niet te maken met teveel drinken of te diep slapen. Het kind heeft nog niet geleerd om op tijd wakker te worden. Het voelt de aandrang niet. Bedplassen wordt nooit met opzet gedaan. Leg een incontinentiehoes over het matras. Dit is gemakkelijker te verschonen en houdt het bed droog. En laat je kind als het oud genoeg is zelf het bed opmaken of meehelpen. Er zijn diverse manieren om je kind zindelijk te maken. Het ene kind is daar sneller in dan het andere. Bestraffen heeft geen enkele zin. Maak duidelijk dat het niets is om zich over te schamen. Het gaat vanzelf over. Echt.

Bedplassen bij volwassenen is minder bekend, maar komt wel degelijk voor. Ongeveer 1% van de volwassen heeft hier last van. Vaak is een hormonaal probleem er de oorzaak van. Ons lichaam maakt een stofje aan die ervoor zorgt dat urine 's nachts door de nieren wordt vastgehouden. Aangenomen wordt dat bij bedplassers dit stofje minder wordt geproduceerd. Doordat de signalen van de blaas niet worden geregistreerd door de hersenen van de slaper kan de overvolle blaas spontaan leeg lopen. Ook hier is behandeling mogelijk. Vaak wordt echter voor medicijnen gekozen.

Behandeling
Behandeling van incontinentie hangt af van welk type incontinentie je hebt. Als urine-incontinentie door een medisch probleem wordt veroorzaakt, zal het onvrijwillige urineverlies verdwijnen als het probleem is opgelost. Bij sommige vormen van incontinentie zullen bekkenbodemspier-oefeningen en blaastraining helpen.

Informeer je arts over je precieze problemen en welke medicijnen je, al dan niet voorgeschreven, inneemt. Er zijn verschillende richtlijnen, blaastrainingen, behandel- en operatiemethoden en medicijnen ontwikkeld voor zowel mannen, vrouwen en kinderen.

Succes. En bedenk.....  je bent niet alleen.

Bij De Matrassenfabriek en Happy Sleepers maken wij zelf onze matrassen en kunnen deze geheel naar wens op maat maken, inclusief een afritsbare incontinentie matrashoes (Hospitalcover waterdichte matrashoes). Deze hoes is wasbaar op 90 graden. Op de website van matrashoes.nl kunt u deze incontinentiebeschermhoezen bestellen. 

Voor voordelige kwaliteitsmatrassen kunt u eens kijken op dematrassenfabriek.nl. Mocht u op zoek zijn naar een baby- of kindermatras kunt u eens kijken op happy-sleepers.com.



Informatiebronnen:














vrijdag 21 november 2014

Tips om langer plezier te hebben van uw matras.


Geschreven door De Slaap Connaisseur, 17 november 2014


Slapen, slapen, slapen.... de een vind het noodzakelijk, de ander doet niets liever. Ligt ook een beetje aan je leeftijd. Slapen moet! Of je wilt of niet. Aangezien we een derde van ons leven slapen is het van essentieel belang voor onze gezondheid om op een kwaliteits matras te liggen. Het is toch wel één van de meest belangrijke aankopen in je leven. Als je bijvoorbeeld, zeg maar de mooie rijpe leeftijd van 85 jaar bereikt, dan heb je 28,3 jaar van je leven geslapen!! 
 

Een matras van goede kwaliteit gaat meestal wel een kleine 10 jaar mee. Daarna gaat de kwaliteit achteruit door natuurlijke slijtage en gebruik. Je kunt extra voorzorgsmaatregelen nemen om dit proces te vertragen. Met een beetje extra zorg kun je de levensduur van je matras een stuk verlengen. Wel is het belangrijk dat je een hoogwaardig en duurzaam matras kiest. Er zijn ook matrassen van mindere kwaliteit, maar die het toch goed doen als tijdelijk matras, bijvoorbeeld op het logeerbed. Op onze website kunt je precies zien wat de verwachte levensduur is van elk matras.


Onze tips:

* Koop een kwaliteitsmatras dat past bij je gewicht.
Sommige matrassen zijn niet geschikt voor zwaardere personen, maar de meeste wel. Laat je hierover goed voorlichten. Dan heb je langer plezier van je matras.


* Draai het matras minstens 1x per maand om.
Het omdraaien van je matras voorkomt kuilen en oneffenheden. Het matras blijft beter in vorm en zal daardoor langer meegaan.


* Zorg voor goede ventilatie.
Frisse lucht is sowieso gezond als je slaapt, maar ook je matras heeft er baat bij. Transpiratie wordt door het matras opgenomen en weer afgegeven aan de lucht. Het is zaak om er voor te zorgen dat deze vochtige lucht goed wordt afgevoerd en er verse toevoer van frisse zuurstofrijke lucht plaats vindt. Slaap met het raam of bovenlicht open. Is dat niet mogelijk door bijvoorbeeld de onveiligheid van de ligging van je raam, laat dan de slaapkamerdeur helemaal open.


* Stofzuig het matras.
Gebruik een meubelstukmond op de slang van je stofzuiger zodat het matras schoon blijft en er zo min mogelijk huisstofmijten achter blijven.


* Leg een matrasbeschermer onder uw matras.
Een ademende matrasbeschermer is een vilten laag tussen de lattenbodem en je matras en zorgt ervoor dat het matras niet slijt door de wrijving met de lattenbodem.


* Gebruik een (waterafstotende) hoeslaken van goede kwaliteit. 
Een moltonhoeslaken beschermd het matras tegen slijtage, maar neemt ook transpiratie op. Voor jonge kinderen die bedplassen of mensen die door ziekte en/of ouderdom te maken krijgen met urineverlies zijn er speciale incontinentiehoezen. Ze zijn snel te verwijderen en wasbaar. Het houdt het matras schoon en fris en houdt het matras vrij van vlekken en gaat slijtage tegen.


* Gebruik het matras niet als stoel of bank.
Regelmatig op de rand zitten kan ervoor zorgen dat daar een kuil zichtbaar wordt of zelfs de rand door buigt. Bij pocketvering matrassen zit de rand sowieso niet prettig door de harde omlijsting.


* Houdt het matras droog.
Laat geen vochtige handdoeken of was op je matras liggen. Vochtigheid zal damp veroorzaken en brengt schade aan het matras in de vorm van vochtkringen en schimmels. Bovendien gaat dat na verloop van tijd ruiken en dat zijn geen luchtjes die je in je huis wilt; al helemaal niet op je slaapkamer.





Ten slotte

Onze matrassentips zullen je helpen aan een gezonde en prettige nachtrust in een schoon en fris bed.

Voor voordelige kwaliteitsmatrassen kunt u kijken op dematrassenfabriek.nl. Mocht u op zoek zijn naar een baby- of kindermatras bezoekt u eens happy-sleepers.com.


Wilt u een incontinentie- en andere matras matrashoes bestellen? matrashoes.nl


Voor meer informatie over incontinentie, zie: